Iedereen heeft wel zijn of haar favoriete sportclub. Deze gaan aanmoedigen is natuurlijk een leuke bezigheid en een bron van ontspanning in het weekend. Als je ploeg het goed doet, loopt alles op wieltjes. Dit is niet altijd zo. Een heel team van PR-experts staat achter jouw lievelingsclub en zorgt ervoor dat de sporters zich niet met randverschijnselen moeten bezig houden. In moeilijke, maar zeker ook in de goede tijden zullen de experts de ploeg het zo gemakkelijk mogelijk maken! Dit natuurlijk van achter de schermen.

Wat is PR eigenlijk?

“Public relations is a strategic communication process that builds mutually beneficial relationships between organizations and their publics.”

Als ze aan mij vragen wat PR juist is, moet ik eerlijk bekennen dat ik het nog altijd moeilijk vind om dit uit te leggen. Tijdens mijn opleiding Communicatiemanagement krijgen we dit jaar ongeveer 20 gastsprekers over de vloer. Deze vertellen op hun beurt over hun PR Agency, ervaringen, overheidscommunicatie,… Heel veel interessante zaken dus. De eerste lezing werd gegeven door twee dames van TEAM Lewis. Een Agency bureau in België, maar ook op verschillende andere locaties in het buitenland. Ik vond dat zij direct dit, door velen gekend maar toch nog mysterieus gegeven, perfect definieerden: “Public relations is a strategic communication process that builds mutually beneficial relationships between organizations and their publics.” Deze Engelse zin vat heel duidelijk en perfect samen wat PR juist is.

Shit, wat nu?

10 oktober 2018, 184 agenten vallen binnen bij verschillende Belgische voetbalploegen. “Omkoopschandalen, witwaspraktijken en matchvervalsing” werd er in de wandelgangen van de kleedkamers gefluisterd die ochtend. Oh ja misschien even kaderen, ik heb 3 jaar gespeeld bij de eerste ploeg van KV Mechelen en ik was die dag ook aanwezig. TV, Radio, iedereen stond ons op te wachten op de parking vlak voor het oefencentrum. Een bom ontplofte die dag voor vele clubs. Dit vind ik een perfect voorbeeld om aan te halen, omdat ik dit zelf van dichtbij heb meegemaakt. De communicatieverantwoordelijken en dus ook de PR mensen hebben dit probleem direct moeten monitoren en aanpakken. In deze situatie spreken we eigenlijk over crisiscommunicatie. Iedereen zat toen met vragen, zowel intern als extern. Er moest ook gecommuniceerd worden naar kranten toe en een persbericht vanuit de clubs zelf gestuurd worden. Dit is dus onder andere de taak van PR&Communicatie binnen de sportwereld.

Kijkje achter de schermen?

Ik denk dat veel mensen de impact van een sterke communicatieve cel achter een sportteam onderschatten. Door het werk dat deze mensen leveren achter de schermen, wordt het voor de sporters veel aangenamer. Ik denk dat iedere sportclub wel een leuk verhaal heeft om te vertellen die door communicatiespecialisten zijn opgelost. Misschien is het wel een leuk idee om deze sportclubs te gaan bezoeken? Misschien is het wel een leuk idee om een kijkje achter de schermen te delen met jullie? Misschien is het wel leuk om jullie hier in mee te nemen?


Benieuwd naar mijn volgende blog? Hou dan zeker mijn sociale media in het oog voor nieuwtjes!

(Visited 12 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *