Angstzweet en klamme handen tijdens het presenteren? Dat is niet fijn, zeker als je toch alles weet, maar toch soms de neiging hebt om het in een oogwenk te vergeten. Presentatie stress kan soms de boosdoener zijn van het overbrengen van de boodschap. Dat is vaak best jammer. Daarom heb ik het internet afgestruind omdat ikzelf af en toe ook last heb van knikkende knieën voor een publiek. Daar kwam ik een artikel van The business insider tegen.

1. Erken de stress

Stress is gezond. In beperkte mate dan toch. Het gaat er om hoe je het beste kan omgaan met die stress. Het doel is immers wel dat je de draad in je verhaal blijft behouden en dat stress niet de bovenhand neemt.

2. Bereid jezelf voor en oefen de presentatie

De manier om je zenuwen de baas te zijn? Oefenen, oefenen, oefenen. Probeer eens tegen jezelf de presentatie luidop te vertellen in de spiegel. Hierbij oefen je ook gelijk je gezichtsuitdrukkingen en zie je gelijk dat je het wél kan.

3. Doe een aantal ademhalingsoefeningen

Volgens de Amerikaanse psycholoog Amy Cuddy, vormt lichaamstaal wie jij bent. Hierbij vertelt ze ook over ‘power posing’. Dit is een belangrijk onderdeel aangezien het ook je stresshormonen verlaagt. Win-win situatie dus!

Keep in mind: je komt altijd minder zenuwachtig over dan dat je werkelijk bent! And practice makes perfect!

(Visited 9 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *