Cover schrijf eens even normaal joh

“Schrijven is praten op papier.” Niet mijn woorden, maar die van Willem Verdaasdonk en Rick Evers. Samen schreven zij het boek: “Schrijf eens even normaal joh!” Een boek boordevol tips om de grote kloof tussen gesproken en geschreven taal te overbruggen. De belangrijkste heb ik samengevat in een handige checklist. Graag gedaan.

1. Val met de deur in huis

Welke opening is het aantrekkelijkst?
“Goal! Wil jij leren scoren met taal? Dan…”
of “Naar aanleiding van uw vraag over schrijfhulp…”

Pak de lezer vast vanaf de eerste zin. Dit is namelijk het eerste contact met de lezer. Vermijd karakterloze zinnen zoals “naar aanleiding van…”. Ga voor frisse zinnen die met de deur in huis vallen.

2. Hou het kort

Lange zinnen schrijven is lastig. Je verdwaalt in zijweggetjes en komma’s. Wat is nog moeilijker? Lange zinnen lezen. Maak je zinnen korter door maar een boodschap per zin te schrijven. Zet eens een punt in plaats van een komma. Of kies voor een opsomming om rust en overzicht te bewaren.

3. E=mc²

Wat heeft de relativiteitstheorie van Einstein nu met schrijven te maken?

E= energie
M= massa
C= (licht)snelheid

Wanneer wekt je tekst energie op bij de lezer? Als er een mooi evenwicht is tussen de lengte van de tekst (massa) en de leestijd (snelheid). Dus: energieke teksten lezen vlot.

4. Overdrijf niet

Uiterst modern, erg gedreven, meer dan gespecialiseerd. Zijn deze versterkers echt nodig? Eigenlijk niet. Ze maken het soms wel iets té bont. Want wat is het verschil eigenlijk tussen nauwkeurig en heel nauwkeurig? Deze extra superlatieven imponeren je lezer niet. Pas ook op met uitroeptekens. Gebruik ze niet teveel, want dan verliezen ze hun kracht.

5. Verstevig de brug

De brug tussen gesproken en geschreven tekst bestaat uit stenen van samenhang. Tekstverstevigers zijn woorden die zinnen onderling verbinden. Voorbeelden genoeg. Denk maar aan woorden zoals ‘want’, ‘maar’, ‘ook’, ‘dus’, ‘zodat’, ‘bovendien’,… Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Het belangrijkste: gebruik deze voor het leesgemak van de lezer.

6. Leef je uit op de enter-knop

Witregels. Waarom zou je ze gebruiken? Om al je frustraties uit te leven op de enter-knop? Neen. Witregels maken de tekst overzichtelijker en gemakkelijker voor de lezer om te scannen. Daarnaast geven alinea’s rust aan de lezer.

7. En begin met ‘en’

Waarom zou je een zin met ‘en’ beginnen? Daar zijn drie goede redenen voor.

  1. Je legt nadruk op een bepaald deel van de zin.
  2. Je splitst een te lange zin op in twee kortere.
  3. Je doet lekker tegendraads. In de lagere school was dit strikt verboden, weet je nog?

8. Gouden trio

Wat maakt een tekst nu écht goed? Een juiste invalshoek, toon en taalgebruik. Er zijn verschillende manieren om een onderwerp aan te snijden. Dat je er de beste uit moet kiezen, is natuurlijk vanzelfsprekend.

Het gaat vaak niet over wat je schrijft, maar over hoe je het schrijft. Pas je toon en taalgebruik aan aan de lezer. Maar let op: verlies je niet teveel in zakelijke woorden. Schrijf zoals je zou praten tegen deze doelgroep.

9. Weg met wollige woorden

Ik ben niet woonachtig in Duffel. Ik woon in Duffel. Wollige woorden zoals ‘woonachtig’, ‘tevens’ en ‘hieromtrent’ maken de tekst slechter in plaats van slimmer. Ze scheppen afstand, zorgen voor misverstanden en zijn niet goed voor je imago. Vervang ze door een beter alternatief zodat de lezer niet afhaakt.

10. Het glas is halfvol

Heb je wollige woorden vermeden? Prima. De volgende stap is jezelf verzekeren dat je het juiste beeld uitstraalt. Een onbedoelde negatieve lading van je tekst is zonde. Versterk je boodschap door positieve woorden te gebruiken.

11. Sleutel, schaaf en schrap

Neem nooit genoegen met de eerste versie van een tekst. Geloof mij: je kan tien keer beter. Overloop deze checklist van boven tot onder. En wees niet bang om de backspace-knop te gebruiken.

Krijg je maar geen genoeg van schrijftips? Geen zorgen. “Schrijf eens even normaal joh!” biedt er nog veel meer.
Lees je liever meer PR-gerelateerde tips? Neem dan eens een kijkje op mijn blog.

Karen De Weerdt – Studente Public Relations

(Visited 17 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *