How to PR the climate? Met deze complexe vraag opende Koen Thewissen (oprichter van de Belgian advertising school en weareDaniel) zijn expert class. Mijn eerste reactie? Pfff, wow moet ik hier echt over nadenken? Ik betrapte mezelf erop dat ik al snel opgaf. Mijn brein had helemaal geen zin om daar tijd en energie in te stoppen. En net daar kwam Koen Thewissen iets over vertellen. Spannend hé?

Om een antwoord te bieden op de titel van deze blog moet ik beginnen bij één man: Daniel Kahneman.

Kahneman is de man achter thinking fast and slow, ofwel Systeem 1 en Systeem 2. Dit zijn de twee denkpatronen waarmee we beslissingen maken. Systeem 1 gaat uit van je intuïtie en instinct, ook wel de automatische piloot of luie denker genoemd. Dit denkpatroon vraagt geen moeite en gebeurt onderbewust. Systeem 2 is het tegenovergestelde, die gaat over rationeel beslissen en vraagt een bepaalde intentie, tijd en energie.
Welk denkpatroon hanteer jij het vaakst? Wel, eigenlijk kan je deze vraag niet juist beantwoorden. We gebruiken elk systeem bij elke beslissing, maar slechts een heel klein deel daarvan wordt gemaakt met systeem 2. We zijn namelijk allemaal luie denkers. Iedereen wil wel van zichzelf geloven dat ze een rationele denker zijn, maar niets is minder waar. Net daarom is het zo moeilijk om onze gewoontes aan te passen en echt werk te maken van de klimaatverandering.

Daarbovenop hebben we allemaal last van biases of denkfouten die automatisch op treden wanneer we beslissingen nemen. Je zou ze kunnen vergelijken met shortcuts. Doordat deze aanwezig zijn, kunnen we sneller beslissen. Ik leg graag de focus op drie van deze denkfouten. Deze biases kunnen uitleggen waarom de klimaatmarsen meer kwaad dan goed doen. En waarom het bij veel mensen een omgekeerd effect heeft.

Dus here we go:

1) Ingroup-outgroup

De eerste bias gaat over een groep zoeken waar je bij hoort. Zonder dat je het beseft ga je mensen zoeken die op je lijken om een ‘ingroup’ te creëren. Anderen die tot je ‘ingroup’ behoren zijn mensen waarop je graag zou willen lijken. Al de anderen worden tot de ‘outgroup’ gerekend. Deze mensen worden vaak automatisch beschouwd als “niet leuk”. Dus de vraag is hoe kan je een groep creëren waar zoveel mogelijk mensen bij willen horen?Je wil een groep winnaars zijn die niet snel opgeeft en waar authenticiteit primeert. Het is dus belangrijk dat je deze kenmerken naar voor gaat spelen om een zo groot mogelijke ‘ingroup’ te creëren. Dit leidt ons naar de eerste reden.

Reden 1: Als je aan de klimaatmarsen denkt, denk je bijna automatich aan Anuna De Wever. Wat er hier fout loopt is dat er slechts heel weinig mensen zich verhouden voelen tot Anuna. De persona van een klimaatspijbelaar ziet er vaak zo uit: jong, vrouwelijk en iemand die veel wil opofferen. Door deze kenmerken vaak naar voor te schuiven, gaan veel mensen zich niet bij de ‘ingroup’ willen voegen.

2) Framing

In ons onderbewustzijn gebeuren veel dingen. Bepaalde gevoelens linken aan bepaalde woorden is ook één van die dingen. De tweede bias gaat over het negatieve denkkader dat veel woorden met zich meedragen. Dr. Frank Luntz heeft ditzelfde denkkader toegepast op woorden die men met klimaatverandering associeert en is tot de conclusie gekomen dat er veel te veel woorden gebruikt worden die negatieve gevoelens oproepen en bijna automatisch een afkeer creëren. Enkele voorbeelden van woorden die hij ‘to lose’ noemt zijn: sustainability, to end, threats/problems. Hij zou deze vervangen door woorden als cleaner/safer/healthier, to solve en consequences.

Reden 2: Veel te vaak worden op de klimaatmarsen boodschappen gebruikt die in dat negatieve denkkader zitten. Kijk maar eens naar wat foto’s! Kan jij de woorden vervangen?

3) Social Proof

Mensen apen andere mensen na. Wij zijn kuddedieren en kijken rondom ons om sociaal wenselijk gedrag te imiteren. Dus toon het gedrag dat je andere mensen ook wil zien hanteren. Daarom kan je maar beter stoppen met koppen die het foute gedrag benadrukken zoals: Dit jaar liepen nog 8000 mensen over de spoorwegen, dit gedrag is levensgevaarlijk. Door het grote aantal spoorlopers te vermelden ga je dit gedrag eigenlijk bijna aanbevelen. Werken met rolmodellen is aangewezen!

Reden 3: Op straat komen is niet het gedrag dat ervoor zal zorgen dat mensen gezonder en bewuster gaan leven dus waarom alleen deze actie tonen? Laat op een positieve manier zien wat je dagelijks onderneemt om iedereen op lange termijn vooruit te helpen.

Hopelijk heb je vandaag weer iets bijgeleerd en ga jij deze denkfouten in de toekomst uit de weg!
Veel liefs en tot de volgende blog,

Gaëlle P.R.

(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *