Public relations mogelijk in elke sector.

Het leven zoals het is bij een begrafenisondernemer, notaris, dokter of in de rechtbank. Het zijn allemaal beroepen die mensen uitoefenen rondom mij. Het zijn geen alledaagse beroepen en beroepen die soms wel eens tot de verbeelding kunnen spreken. Toch zijn ook deze beroepen broodnodig in onze samenleving. Kunnen deze beroepen wel aan public relations doen? Ja dat gaat zeker, voor elk probleem is er een oplossing. Ik geef jullie daarom graag 5 tips mee hoe iedereen ook niet alledaagse beroepen aan public relations kunnen doen.

  • 1.BE A HERO

Jij bent de expert in je vakgebied. Mensen stellen zich altijd veel vragen bij het beroep dat je uitoefent. Laat dan ook zien dat je deze kennis over de jaren heen hebt verworven en dat je deze onder de knie hebt. Iedereen wil zich even inleven in je denkwereld. Doordat je laat zien dat jij de expert bent zullen mensen je sneller geloven en met je bedrijf in zee willen gaan. Durf te vertellen over je ervaringen en je expertise te delen. Mensen zijn sneller geïnteresseerd als de verhalen vanuit je eigen ervaringen komen.

  • 2. BE A LOCAL

Leer eerst wandelen voor je begint te lopen. Eerst met je nieuws de plaatselijke media bereiken. Mensen die dicht bij je bedrijf staan en waar het nieuws een invloed op heeft zijn meestal het hardst geïnteresseerd. Lokale media zal ook sneller je nieuws oppikken dan een grote speler. Doordat je op de lokale media inspeelt is ook je doelgroep beter afgebakend. Heeft je nieuws toch een grote impact? Twijfel dan niet en breng ook je nieuws aan de man  bij de grotere nieuwskanalen.  

  • 3.BE A WRITER

Durf te schrijven en verhalen te vertellen over je ervaringen tijdens je job. Stap eens uit je comfortzone. De zaken die tijdens je job gebeuren die voor u vanzelfsprekend zijn spreken meestal tot de verbeelding bij veel andere mensen. Laat iedereen meegaan in jouw verhalen en de kennis die je hier mee hebt verworven. Begin bijvoorbeeld een blog waar je het dagelijks leven in beschrijft. Opgepast :iedereen kan de blog meelezen dus ook klanten/cliënten.

  • 4.BE A FRIEND

Beter een goede vriend dan een verre buur. Dat gaat in de volksmond al snel rond. Dit is ook zo in de PR wereld. Je kan beter vrienden blijven met de journalisten en een lijst van journalisten opmaken voor moest je toch eens een belangrijk nieuws te vertellen hebben. Beperk je wel tot journalisten die iets kennen van het bedrijf en van de sector. Schrijf dus niet naar de eerste de beste journalist, je kan werken onder een embargo. Dit is een voordeel voor de journalist maar ook voor u omdat de kans dan groter is dat de journalist het verhaal zal schrijven. In sommige sectoren zoals dokters of notaris is er niet echt spraken van concurrentie maar val ook zeker geen collega’s aan.

  • 5.BE SELECTIF

Weet goed welke media je kan gebruiken en welke niet. Zeker voor jobs die niet alledaags zijn is het belangrijk om op de juiste doelgroep in te spelen. Niet iedereen zal actief zijn op sociale media of bereikbaar zijn via de website. Ken je doelgroep dus ook en weet hoe je ze kan bereiken. Ga niet voor het eerste het beste kanaal maar doe research en bedenk waarom je met je nieuws naar buitenkomt via dat kanaal. Geef de primeur niet zomaar weg.

Je kan nu wel denken allemaal goed en wel, maar waarom zou ik deze tips nu volgen? Wel hiervoor:

  • Blijf de concurrentie voor
  • Bespaar tijd door direct juist te werk te gaan
  • Geld besparend
  • Publiciteit kan je altijd gebruiken

(Visited 16 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *