PR-diploma’s overal in het werkveld

In oktober 2021 kregen we als studenten PR de kans om op speeddate te gaan met oud-studenten van Thomas More. Op die manier konden we onze prangende vragen stellen en nog meer te weten komen over het echte werkleven en de verschillende jobs die oud-studenten Public Relations kunnen invullen.

Ik sprak er met een paar toffe, jonge vrouwen die met veel passie hun traject vertelden en mij op een aangename manier het werkleven hebben uitgelegd. Iemand die me die namiddag heeft verrast en me liet zien wat motivatie is, is Rani De Schryver. Ze was zelf studente Public Relations in het verkort traject en nu Sales & Product Manager bij Studio 100. Ik heb terug contact opgenomen om haar verhaal nog eens te horen en hier met jullie te delen.

Kan je jezelf even kort voorstellen?

Ik ben Rani De Schryver, 24 zomers jong en in de fleur van mijn leven! In mijn vrije tijd probeer ik mijn liefde voor klassiek ballet door te geven aan kleutertjes van het 1ste tot het 3de kleuterklasje en hen de eerste pasjes van ballet aan te leren. Daarnaast hou ik van lekker eten en een goed glaasje wijn. Tegen een leuke citytrip of een reisje naar de zon zeg ik ook geen neen!

Hoe verliep jouw studiekeuze?

Niet zo vlot eerlijk gezegd. Van toen ik nog een klein meisje was, wou ik advocaat worden. Ik moest én zou de nieuwe (vrouwelijke) Jef Vermassen worden. Gelukkig kreeg ik altijd enorm veel steun van familie en vrienden om mijn droom na te jagen. Jammer genoeg bleek het na enkele maanden niets voor mij te zijn. De praktijkoefeningen vond ik geweldig en ging ik helemaal in op. Jammer genoeg zorgden de bergen boeken ervoor dat mijn motivatie alleen maar kleiner en kleiner werd. Na één academiejaar besloot ik dan ook om ermee op te houden en mijn droom op te bergen.

Als er één ding was dat ik van mijn ouders had geleerd dan was het om nooit op 1 paard te wedden. Ik had met andere woorden een ‘back-up plan’. Als Rechten niet lukte, ging ik voor een bachelor Bedrijfsmanagement met de specialisatie Marketing. Als snel bleek dat dit wél mijn ding te zijn. Was dit mijn eerste keuze? Neen. Was het daarom een slechte of minder interessante keuze? Helemaal niet! Als snel ondervond ik dat ook Marketing een passie leek te zijn. Na 3 boeiende jaren op de Odisee Hogeschool studeerde ik in 2019 af als jong Marketeer. Maar wat nu dacht ik? Enerzijds wou ik geen 3 jaar meer studeren maar anderzijds voelde ik mij niet 100% klaar om het werkveld te betreden. Die zomer besloot ik mij te verdiepen in alle studiemogelijkheden die er in Vlaanderen waren op gebied van Communicatie…

Waarom heb je ervoor gekozen om PR er nog bij te doen?

Toen mijn verhaal in 2019 ten einde liep op de Odisee Hogeschool voelde ik mij wat verloren. Geen idee waar ik naartoe wou op professioneel vlak.

“Vele vroegen mij ‘Wat voor job zie je jezelf doen?’ Daar stond ik dan, met mijn mond vol tanden.”

Ik wist dat ik iets wou doen waarin ik Marketing kon combineren met Communicatie. Dat laatste was namelijk iets dat ik zeer graag deed tijdens mijn bedrijfsmanagement opleiding. Al snel begon ik wat rond te kijken in het studie aanbod omtrent Communicatie. Zo kwam ik bij de Thomas More Hogeschool uit. Doordat ik al een Bachelor Bedrijfsmanagement op zak had, kon ik in 1 academiejaar tijd een extra Bachelor diploma halen.

Je bent oud-studente van Thomas More, hoe blik je terug op jouw studiejaar hier?

Met een zeer fijn gevoel. Ook al zat ik maar één jaartje op Thomas More, toch voelde ik mij meteen thuis. De afstand tussen docent-student is zo klein waardoor alles bespreekbaar is. Het academiejaar is voorbij gevlogen. Voor ik het goed en wel besefte waren de examens afgelopen en begon ik aan mijn stage. Ik ben heel blij dat ik nog een extra jaartje heb bijgestudeerd.

“Dankzij deze studie heb ik mijn communicatieve skills op veel vlakken kunnen bijschaven en heb ik de kans gekregen om de stage van mijn dromen te volgen!”

Had je zelf altijd al voor ogen wat je wou doen in de toekomst en zo ja, wat was dat?

Niet meteen. Marketing/Communicatie is zo breed waardoor het juist moeilijk is om te kiezen welke richting je wil uitgaan. Vrij snel nadat ik mijn opleiding aan Thomas More begon, wist ik dat ik niet in een PR-agentschap wou gaan werken. Ik had de voorkeur om voor één klant te werken in plaats van meerdere klanten zoals bij een agentschap van toepassing is. Zelfs dan bleef de keuze nog zeer breed. Gelukkig hielp mijn stageperiode bij het maken van de keuze voor mijn eerste echte job. Ik moest en zou in de entertainment sector aan de slag gaan. Maar toen brak jammer genoeg de Coronapandemie uit…

Hoe verliep jouw stage, wat waren jouw taken, wat heb je er uit geleerd?

Bijzonder goed! Natuurlijk is het altijd wat zoeken tijdens de eerste dagen maar ik voelde al snel dat ik op mijn plaats zat. Het bedrijf, de collega’s, de taken, mijn fantastische stagementor… Het plaatje klopte. Het was een voorrecht om stage te kunnen én mogen lopen bij een bedrijf zoals Studio 100. Een ‘once in a life time’ kans, die ik zonder twijfel met beide handen nam.

Gedurende 15 weken mocht ik van verschillende facetten binnen Studio 100 proeven. Zo maakte ik een PR-plan voor een nieuw programma dat in november 2020 op televisie ging komen. Liep dit van een leien dakje? Helemaal niet! Ik was bijzonder onzeker en wist eigenlijk niet goed hoe ik moest beginnen. Gelukkig kreeg ik veel ondersteuning van mijn stagementor Ilse en leerde ik stap voor stap hoe je een goed PR-plan opstelt.

Een ander leuk project dat ik heb mogen uitwerken, had een educatief luik. In die zin dat ik voor een heel jaar korte educatieve artikels mocht schrijven die maandelijks op de Studio 100 website zouden verschijnen. Ik verschoot hoeveel voorbereidend werk hieraan vooraf ging. Ettelijk uren heb ik op de kinderafdeling in de bib doorgebracht want hoe kan je je beter inwerken dan kinderboeken te lezen over de specifieke thema’s die ik in de artikels bespreekbaar wou maken?

Corona bracht ook een zeer leuk project met zich mee namelijk ‘Studio 100 Samen Thuis’. Kinderen brachten plots veel meer tijd thuis door en hiervoor bedacht Studio 100 de perfecte oplossing. Een tijdelijke website waar bestaande én nieuwe content gebundeld werden met als doel kinderen tijdens de coronacrisis bezig te houden. Ook hier mocht ik aan meewerken! Had er geen coronacrisis geweest, had ik niet kunnen meewerken aan dit project. Zo zie je maar … aan ieder nadeel is een voordeel!

Hetgeen waar ik het meeste fier op ben, is mijn ‘golden project’. Kort samengevat is dit het project dat je tijdens je stage van A tot Z volledig zelf mag uitwerken. Bij mij was dit ‘De Buitenspeeldag’. De enige dag in het jaar waarop Studio 100 TV gedurende een woensdagnamiddag volledig op zwartscherm gaat. Ik bedacht de gekste challenges die kinderen moesten filmen en vervolgens moesten delen op sociale media. Op die manier maakte ze kans op een super leuk Studio 100 pakket.

“Wat mij vooral is bijgebleven na mijn stage bij Studio 100 is dat het normaal is dat je soms niet meteen weet hoe je aan iets moet beginnen.”

De beste tip die ik je kan geven is om rustig te blijven en logisch na te denken. Maak voor jezelf een stappenplan op en toets dit af met collega’s. Zij zijn er tenslotte om jou te helpen. Ook mag je niet bang zijn om vragen te stellen. Je bent jong en staat nog maar aan het begin van jouw carrière dus het is normaal dat je nog niet alles weet. Trouwens, is er iemand die alles weet? Ik denk het niet!

Rani De Schryver bij Studio 100
Rani De Schryver bij Studio 100

Sales & Product Manager bij Studio 100, klinkt indrukwekkend, wat zijn vooral jouw taken?

Dat vind ik lastig om samen te vatten! Ik werk op de afdeling ‘Licensing & sponsoring’. Wij verkopen onze merken (K3, Maya, Bumba,…) aan bedrijven. Een concreet voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het Bumba ijsje van Ijsboerke. Hierbij ondersteun ik voornamelijk mijn collega’s licentiemanagers bij het maken van salespresentaties, voorstellen voor te bereiden, meedenken over gloednieuwe concepten. Dit gaat niet enkel over fysieke producten maar soms zelfs evenementen. Zo hebben we in september de allereerste ‘K3 Run & Fun’ georganiseerd in samenwerking met Sport Vlaanderen.

Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor joint promo acties. Wat zijn in godsnaam joint promo acties? Wel, het voorbeeld dat ik altijd geef is Pizza Hut. Als kinderen daar gaan eten, krijgen ze bij aankoop van een kindermenu een Studio 100 speelgoedje. Dit kan gaan van een stickerboek van Maya de Bij, tot een sleutelhanger of stoere tattoos van Nachtwacht. Je kan het zo gek niet bedenken! Het leuke aan mijn job is dat iedere dag anders is. De taken variëren enorm hard en uitdagingen zijn er iedere dag. Perfect wat ik nodig heb!

Heeft de opleiding PR jou hier enigszins bij geholpen? Heb je specifieke zaken geleerd die nu nog steeds invloed uitoefenen op jouw job?

In mijn huidige job doe ik niets PR gerelateerd, daarvoor hebben wij twee PR managers in het bedrijf. Zijn er daarom geen zaken die ik tijdens mijn studies heb geleerd die nu nog invloed uitoefenen op mijn job? Helemaal niet! De algemene communicatieve skills die ik ontwikkeld heb, gebruik ik dagelijks. Dingen zoals open communiceren, hoe een project succesvol pitchen, teksten aantrekkelijk schrijven, krachtige (sales)presentaties maken,… Dit is slechts een kleine opsomming maar ik zou gerust nog een aantal zaken kunnen opnoemen. Ik zeg dus volmondig ja op de vraag op de PR opleiding mij geholpen heeft. Tot op het heden heb ik nog geen minuut spijt gehad van de opleiding PR en Voorlichting.

Heb je überhaupt het gevoel dat jouw PR-diploma een goede extra toevoeging is?

Jazeker. Zoals ik al eerder aangaf, zijn er verschillende communicatieve skills die ik dagelijks gebruik voor mijn huidige job. Daarnaast zijn de masterclasses die ik heb gevolgd tijdens het eerste semester van ontelbare waarde geweest. Dit heeft mij enorm geholpen bij de keuze van mijn stageplaats en de richting waarin ik wou verder gaan na mijn studies.

Zie je jezelf dit voor altijd doen of heb je nog andere ambities?

Goh, dat is geen evidente vraag. Momenteel werk ik iets meer dan 6 maanden bij Studio 100 dus ik ben zeker en vast nog niet van plan om elders te gaan werken. Er valt namelijk nog zoveel te ontdekken én te leren. Waar de toekomst mij brengt, dat zie ik wel. Nu wil ik mij focussen op het heden en vooral veel bijleren. Of ik ambities heb? Zeker wel maar dat is eerder op lange termijn. Stapje per stapje zien we wel.

Heb je spijt van bepaalde keuzes die je maakte op studievlak?

Neen. Iedere keuze heeft mij iets bijgeleerd. Mijn studie ‘Rechten’ heeft mij zeer snel volwassen gemaakt en geleerd om grote hoeveelheden leerstoffen te verwerken. Ook leerde ik goed omgaan met stress.
Mijn opleiding Marketing leerde mij doorzetten en hielp mij ontdekken waar mijn interesse echt lag. De opleiding Communicatie was hier een mooie aanvulling op. Tijdens deze twee opleidingen heb ik twee zeer leerrijke stages mogen volgen waar ik de dag van vandaag nog veel dingen van meedraag.

Heb je nog advies voor studenten Communicatiemanagement of PR-studenten?

Denk goed na over je stageplaats. Dit is al een eerste kennismaking met het werkveld en dus ook met een potentiële werkplaats. Wat zoek je? Wat doe je (niet) graag? Waar ben je goed en minder goed in? Wat geeft je energie? De som van al deze dingen zal een antwoord bieden op waar jouw professioneel carrière naartoe zal gaan. Maar bovenal … Ga je dromen achterna!


Dankjewel Rani om jouw enthousiasme te delen met de nieuwe lichting communicatieprofessionals, inclusief ikzelf! Het is door dit soort gesprekken dat ook ik steeds meer vertrouwen krijg in het feit dat iedereen zijn weg vindt, of dat nu in PR blijft of je jouw vaardigheden meeneemt naar een andere job …

Katrijn Pieters – studente Public Relations

(Visited 16 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *