Newsjacking: zo ging Netflix viraal tijdens de uitval van sociale media

Sociale media als Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. Een nachtmerrie voor heel wat communicatiemedewerkers die hun job plots niet meer konden uitvoeren. Contentplatform Netflix bewees dat het ook anders kan. Doormiddel van ‘newsjacking’ plaatste het zichzelf op een originele manier in the picture.

Wat is newsjacking precies?

De term ‘newsjacking’ is afgeleid van het Engelse woord ‘hijacking’ dat kaping betekent. Bij newsjacking kaapt een organisatie dan ook het nieuws om extra aandacht te krijgen in de media. Concreet betekent dit dat een organisatie een eigen (commerciële) boodschap verwerkt in de actualiteit.

Makkelijker gezegd dan gedaan want jij bent écht niet de enige communicatiemedewerker die wil meeliften op het trending nieuws. Snelheid staat dus centraal! Net zoals in de journalistiek wil jij jouw concurrenten aftroeven met dé scoop. Zeker op sociale media speelt dit een enorme rol. Een fractie van seconden maakt of jouw boodschap al dan niet viraal gaat op sociale media.

Hoe Netflix het nieuws kaapte:

Newsjacking is niet evident en al helemaal niet wanneer zo goed als alle sociale mediaplatformen platliggen. Hoe pak je het dan wel aan? Via Twitter, een van de weinige kanalen die het wel nog deed, postte Netflix deze meme. Op de afbeelding is te zien hoe persoon 1 (twitter) persoon 2 (iedereen zonder toegang tot andere socials) recht houdt. Hoewel deze meme er heel ‘simpel’ uitziet, werd hij al meer dan 664 000 keer gedeeld. Hoe komt dat?

Achter deze low effort meme schuilt een geweldige pr-stunt. De afbeelding is een frame uit ‘Squid Game’, een nieuwe Netflixproductie die goed op weg is om de populairste serie aller tijden te worden.

De succesformule van deze ‘newsjack’ zit in de combinatie van twee trending onderwerpen:

  1. De storing op sociale media
  2. Het immense succes van ‘Squid Game’ op Netflix

Tips om zelf een goede newsjacker te worden

  1. Twijfel niet – Sta niet te lang stil om de perfecte boodschap te brengen. Probeer in plaats daarvan zo snel mogelijk in te spelen op het nieuws.
  2. Denk breed– Zelfs nieuwsonderwerpen die helemaal niets met jouw organisatie te maken hebben, kunnen relevant zijn!
  3. Durf risico’s te nemen – Sommige newsjackboodschappen kunnen afwijken van de reputatie van jouw organisatie. Laat je hier vooral niet door afschrikken en focus op het resultaat!
  4. Vermijd herhaling – Een goede newsjack is niet herbruikbaar: een krachtige boodschap werkt maar één keer.
  5. Vermijd controversiële onderwerpen – Emotioneel beladen onderwerpen zijn vaak minder geschikt voor newsjacking. Vermijd daarom dat jouw organisatie het oog wordt van een (onbedoelde) mediastorm.
(Visited 11 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *