Newsjacking: Een populaire trend in de pr-wereld

Vandaag, maandag 17 januari. De depressiefste dag van het jaar. Toch volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall. Al schrijvend achter mijn laptop, met een warme kop koffie in de hand en wollen pantoffels aan mijn voeten merk ik er weinig van. Maar er is wel degelijk een wetenschappelijke formule die Arnall heeft ontworpen om te bewijzen dat dit de dag waarop mensen het depressiefste zijn. Dat zou op de maandag van de laatste volle week van januari zijn. Beter bekend als Blue Monday of Deprimaandag. En wat viel mij nu op? Veel bedrijven hebben besloten om Blue Monday dit jaar in hun contentkalender op te nemen.

Dit is een vorm van Newsjacking. Een populaire term in de pr-wereld. Bij het opstellen van een contentkalender beslissen bedrijven vaak op welke dagen ze gaan inspelen bij hun communicatie, vaak op sociale media. Sinterklaas, internationale knuffeldag, blue monday… Tal van mogelijkheden om als bedrijf jouw content hierop af te stemmen. Elke dag zijn er wel andere onderwerpen om jouw content op in te haken. Pas op! Zorg wel dat het in de stijl van jouw bedrijf past. Zowel visueel als de betekenis erachter. Het is niet toevallig dat de logo’s van bovenstaande bedrijven allemaal blauw zijn.

Maar newsjacking kan ook onverwacht komen. Het is helemaal niet nodig om elke sociale media post op te nemen in jouw contentkalender. Feestdagen zijn populaire dagen om content rond te maken. Al zijn er ook soms onverwachte dagen waar jij je content op kan afstemmen. Denk wel grondig na voor je impulsief aan newsjacking gaat doen. Is het onderwerp niet te gevoelig? Kunnen mensen hier slecht op reageren? Onder andere bij het bedrijf ‘3 Suisses’ liep het al eens grondig fout.

Het bedrijf besloot om de slogan “Je suis Charlie” een kleine make-over te geven. Het was de slagzin om je medeleven te uiten met de slachtoffers van de terroristische aanslag op Charlie Hebdo. Niet een al te slim onderwerp om als bedrijf hierop in te spelen.

Gelukkig slaagt niet elk de bal mis. Sommige voorbeelden van newsjacking zijn werkelijk om van te smullen.

Het volgende voorbeeld is een geniaal stukje newsjacking. In de populaire serie Game Of Thrones bleek er een verdwaalde koffiebeker in het decor te zijn geslopen. Het perfecte moment om als internationale koffieketen hierop in te spelen moet Starbucks gedacht hebben. En gelijk hebben ze! Op hun tweet haalden ze maar liefst 70,9K vind-ik-leuks. En het beste van al is dat het niet eens een koffiebeker van Starbucks is. Een zeer geslaagd voorbeeld van newsjacking als je het mij vraagt.

Een ander geniaal, en vooral simpel voorbeeld van newsjacking komt uit Noorwegen. Norwegian Airlines gebruikte de scheiding tussen Brad Pitt en Angelina Jolie als perfect haakje om hun merk in de kijker te zetten. Brad Pitt, wonend in Los Angeles en een halfgod voor vele vrouwen was dus terug een vrij man. Norwegian Airlines vond dit de perfecte reden om hun prijzen voor een vlucht van Oslo naar Los Angeles te verlagen en hierover te communiceren met “Brad is single.” Newsjacking hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn. Gewoon het juiste haakje vinden waaraan je jouw content kan aan vasthaken.

Een ander voorbeeld van newsjacking komt van Twitter zelf. Weer oh zo simpel, maar weer oh zo geniaal! Je herinnert je het ongetwijfeld nog: de wereldwijde storing van Facebook. Facebook zelf, Instagram, Messenger… Alles lag plat. Behalve Twitter. En daar speelde de sociaalnetwerksite op in door de tweet “Hello literally everyone” de wereld in te sturen. Drie woorden, 3,3 miljoen likes. Weer het bewijs dat je het bij newsjacking helemaal niet ingewikkeld moet maken. Vaak heb je genoeg aan een paar woorden. Drie in het geval van Twitter.

Dus, ben je van plan om als bedrijf aan newsjacking te doen? Zorg er dan voor dat je geen “3Suisse’k” doet maar wel een “Starbuckske” of een “Twitterke”.

(Visited 10 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *