Kan je het al voorstellen? Je komt in het nieuws zonder ook maar één enkele euro op tafel te hoeven leggen. De droom van iedere PR-verantwoordelijke. Free publicity. Maar dat is jammer genoeg niet zomaar vanzelfsprekend. Neen. Er zitten strategieën, planningen en veel voorbereidingstijd achter. Hieronder vind je tips& tricks van Corporate Communicatie en persverantwoordelijke Charlotte Sterkens en hoofdredacteur van De Tijd Peter De Groote om zelf GRATIS het nieuws te halen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is strategie-bepalen.jpeg
Boek: ‘Geen commentaar’ voor woordvoerders & persverantwoordelijken van Sara Vercauteren

Free publicity. De woorden spreken voor zich. Het staat voor alle gratis publiciteit die je als bedrijf, persoon of organisatie krijgt in de media. Dit kan zowel positief als negatief zijn.

Voorbereiding is the key! Het is bijna onmogelijk om onvoorbereid gratis en positief de media te halen. Om je nieuws te brengen, moet je vooraf een strategie bepalen en een planning opstellen. Wat vertel je, wanneer vertel je het en wie laat je het vertellen? Er moeten verschillende vragen beantwoord zijn voordat je jouw nieuws de wereld in stuurt. Want zo voorkom je een blunder (!)

De journalist, jouw schakel

Om jouw nieuws in de media te krijgen, is het belangrijk dat je denkt als een journalist. “Wat is echt nieuws en wat is geen nieuws?”. Journalisten hebben het ontzettend druk en zoals hoofdredacteur, van De Tijd, Peter De Groote aanhaalde, is het de kunst om je voet nog tussen de deur te krijgen. “Hoe doe je dat?!”. Simpel. Je zorgt ervoor dat het nieuws dat je brengt een grote nieuwswaarde heeft. Je moet tonen dat jij anders bent en ook anders doet. Het bedenken van een originele invalshoek is dus een must.

Naast het brengen van nieuwswaarde, heb je ook een streepje voor als je weet bij welke journalist je met jouw nieuws moet aankloppen. Wil je economische cijfers van je bedrijf naar buiten brengen? Dan moet je al zeker niet je nieuws versturen naar een journalist die schrijft over de politieke wereld. Weet welke journalist je voor welk onderwerp moet contacteren. Zo wordt je weg naar naar ‘free publicity’ minder hobbelig.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is hobbelig.gif

Grote spelers aan de top

Werk je als bedrijf, persoon of organisatie samen met een grote speler? Haal het aan, vertel het aan de wereld! Het is altijd een voordeel als je met grote en/of belangrijke bedrijven, personen of organisaties in zee gaat. De samenwerking in de kijker zetten, zorgt voor een win-win. Op deze manier worden beide partijen positief in de kijker gezet en wordt het nieuws al sneller opgepikt.

Own the news

HOERA! Het is je gelukt. De media pikte je nieuws op en zorgde voor free publicity maar “help wat nu?”. Gelukkig heb je een goede voorbereiding achter de rug en kan je ook dit aan. Na het verspreiden van nieuws kan er best wel wat beweging in gang komen. Denk maar aan journalisten die je opbellen voor interviews, extra uitleg, quotes of vragen of er zelfs een persconferentie volgt. Op zulke momenten is het verstandig om beschikbaar te zijn. It’s now or never.

Opnieuw is je planning een redder in nood. Je moet goed nadenken over wie je aan het woord laat en wanneer. Maar vergeet je eigen kanalen niet! Hou de aandacht vast.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is aandacht-vasthouden.gif

BONUSTIP: Verpak je nieuws als nieuwsbericht

Tijdens de Expert Class van Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Gazet van Antwerpen, kregen we DE TIP om je nieuws in de krant te krijgen. Als je jouw nieuws al verpakt als een nieuwsbericht, wordt je boodschap sneller opgepikt en verspreid. En dat zelfs op de manier dat jij wil!

Omdat het al de look van een nieuwsbericht heeft, kan het gemakkelijker erbij genomen worden. Uiteraard moet het wel aan bepaalde criteria voldoen. Schrijven als een journalist is een streepje voor.

Maar waar moet je rekening met houden bij het opstellen van een nieuwsbericht? Lees het in mijn vorige blog en pas de tip van Frederik De Swaef gemakkelijker toe!

– Veel liefs, Silke

https://silkevanderbeck.wordpress.com

(Visited 18 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *