©The Devil Wears Prada movie.jpeg

The Devil wears Prada. Met deze woorden begon mijn interview met Delphine Hofman – corporate communication officer bij Aldi België. Een interessante woordkeuze én bovendien mijn favoriete film?! En zo werd ik natuurlijk meteen benieuwd. Benieuwd naar wat er achter deze film-vermelding zat. Toen ik iets te vroeg in de Microsoft Teams meeting kwam om Delphine te interviewen over de communicatiesector, was dit de eerste zin die ik te horen kreeg. Ik vroeg mij dan ook meteen af wat ze hiermee bedoelde (nieuwsgierig dat ik ben). Stage lopen bij *bedrijf X* kreeg ik als antwoord. “Dat was net zoals The Devil Wears Prada”. Ik vroeg meteen door, aangezien ik zelf voor mijn tweede keer stage ga lopen, deze keer in de PR- wereld. Ik heb dus al een beetje ervaring. Toch is dit DE blog die je verder kan helpen met het kiezen van een stageplaats in de PR-wereld. En waar je tijdens je stage best aandacht voor hebt. 

Voorbereiding is key

staat het bedrijf voor? Wie werkt er bij het stagebedrijf? Welke klanten heeft het bedrijf? Wat is de bedrijfscultuur? De waarden en normen? Stuk voor stuk vragen die belangrijk zijn om een stageplek uit te kiezen. Wanneer je het antwoord op al deze vragen kent, heb je al meteen een beter beeld over het stagebedrijf en of je jezelf hier ziet werken. Zorg ervoor dat je een klik hebt met het bedrijf en je (toekomstige) collega’s. 

Ultiem takenpakket

Heb je je stagebedrijf gekozen? Goed, on to the next step: het takenpakket. Dit is (ookal) een erg belangrijke. Je wil weten waaraan je begint, welke taken je zoal krijgt. Vraag dan ook zeker voordat je stage begint waaruit je takenpakket, of stagetakenlijst bestaat. Past dit bij jouw kennis en ervaring? Krijg je de kans nieuwe dingen bij te leren? Zorg ervoor dat je een divers takenpakket krijgt, waarbij je jezelf kan omvormen tot de ultieme expert in je vak. Daag jezelf ook eens uit om iets te doen waar je misschien nog niet zo goed in bent. Zoek dus de perfecte mix-en-match van taken.

Zijn er nog vragen?

te gaan is vragen stellen. Je moet onthouden dat het normaal is om fouten te maken. Durf dan ook collega’s om hulp te vragen als je het nodig hebt. Je leert hierdoor bij en zo zal het de volgende keer vanzelf gaan. Initiatief nemen kan ook zeker geen kwaad: soms kan je ook zelf iets uitproberen of uitzoeken en hierna feedback vragen: win-win!

Houd een (dag)boek bij

Een tip die ik uit eigen ervaring wil delen met jullie: houd een (dag)boekje bij. Hiermee bedoel ik een schriftje waarin je elke dag een planning kan maken van je taken, deadlines, meetings enzoverder. Zo een to-dolijstje zorgt ervoor dat je overzicht krijgt en je stagetaken wat beter leert inplannen. Daarnaast kan je ook vaak gebruikte tools binnen het stagebedrijf of contactgegevens van klanten of journalisten noteren. Deze kan je later ook altijd nog gebruiken (netwerken, je kent het wel). Het boekje is bovendien niet enkel handig als to-dolijst, maar ook voor schoolopdrachten en toekomstige sollicitaties: wat heb ik nu weer allemaal mogen doen? Wat kan ik al? Welke tools zijn handig om te gebruiken? Hoe zag zo een dag in een communicatiebureau eruit?

Gebruik je kennis en ervaring

brainstormen voor die ene campagne gebruik te maken van dingen die je in de les leerde. Durf nieuwe ideeën, concepten, tools, … aan bod te brengen in het bedrijf. Vaak heb je als student nieuwe inzichten en kennis over bepaalde onderwerpen. Als stagiair(e) wil je niet alleen geholpen worden, maar ook zelf kunnen helpen. Zo kan je je eigen verwachtingen van je stage aftoetsen aan de verwachtingen van je stageplaats. Initiatief nemen en out-of-the-box denken zijn ‘your key to succes’. 

Benieuwd naar meer?

Houd dan zeker mijn blog in het oog! 😉

https://astarinpr.wordpress.com

Julie Caron

(Visited 16 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *