Hier is ie dan: mijn eerste blogpost na twee weken onderdompeling in de wereld van Public Relations & Woordvoering. Die wereld is zo groot, maar oh zo indrukwekkend! Afgelopen 14 dagen vlogen de communicatiestunts en daarbij horende vaktermen mij om de oren. In dit blogbericht deel ik dan ook drie tips die de basis vormen om zelf een
PR-stunt te kunnen verwezenlijken.

1. Maak jouw campagne voer voor (small) talk

De kunst van goede (pers)communicatie is om je boodschap maatschappelijk relevant te maken voor een groot deel van je publiek. Zoek dus naar een verhaal dat nieuwswaardig is voor meerdere groepen in de samenleving. Waarom? Wel, de PR-trend die er momenteel met kop en schouders boven uitsteekt is de behoefte aan authenticiteit.

gif

Mensen verliezen hun vertrouwen in puur commerciële reclamecampagnes. Door de wereldwijde problemen van onze generatie is het publiek veel moreel bewuster geworden. Bedrijven en organisaties komen niet meer weg met lege beloftes. Anno 2021 moeten zij bij elke PR-boodschap nadenken over “Vinden wij dit echt?” en “Kunnen wij het waarmaken?”. Op die manier bezorg je een bedrijf of organisatie een menselijk gezicht én kunnen ze tegen een stootje wanneer er onverwacht een PR-storm opspeelt.

2. Geïntegreerde campagnes zijn een must

Als er één iets mij op het hart is gedrukt in de afgelopen twee weken dan is het dat je goed moet letten op de coherentie tussen de boodschap die je wilt uitdragen en het kanaal dat je hiervoor gebruikt. Kies je tegenwoordig steevast voor digitale media of zijn de eerder klassieke media toch nog steeds diegene met het grootste bereik?

Doorgaans wordt aangenomen dat digitale media eerder korte termijn effecten genereren en daarom ideaal zijn als je gefocust bent op het boeken van winst. Klassieke media zijn daarentegen, door hun langdurig effect, belangrijke kanalen om een merk in het geheugen van de consument te krijgen.

Today it is not about digital or traditional communication. It’s about communication in a digital world
Wim Vermeulen

Toch bieden sociale media de ideale aanvulling op PR-gerelateerde communicatiedragers, zoals een persbericht. Ieder van ons krijgt dagelijks een overvloed aan content in het gezicht en door de oren geduwd. Een campagne moet dus gewoon opvallen en laat ons eerlijk zijn, het bekend gezicht van een influencer of een filmpje dat viraal gaat, maakt gewoonweg veel meer indruk. Bovendien zien mensen het dan veel minder als vervelende, pusherige reclame. Idealiter verspreid je jouw boodschap dus best via sociale én klassieke mediakanalen. Een goed voorbeeld hiervan is de winnende AMMA-award campagne van Mitsubishi.


3. Haal de journalist in jezelf naar boven

Hoe kom je uiteindelijk met jouw campagne in de media? Wat je best doet is het nieuws over jouw bedrijf of organisatie op een presenteerblaadje aan de journalist aanbieden, zodat die direct een nieuwsstuk voor zich
ziet en zelf minder tijd verliest om het artikel te schrijven.

gif

De aangeraden manier hiervoor is om nieuwswaarden in jouw verhaal te smokkelen. ‘Afwijking’, ‘nabijheid’ en ‘actualiteit’ zijn de waarden waarop het gemakkelijkst in te spelen valt. Op die laatste wil ik graag nog even dieper ingaan. Let steeds op de timing van de lancering van jouw boodschap of campagne. Als er een nieuws overheersende gebeurtenis plaatsvindt dan wacht je best nog even af en zoek je naar een nieuw aanknopingspunt. Op die manier heb je het meeste kans dat het nieuws van jouw bedrijf of organisatie op de gewenste manier in het nieuws komt.
Zo moesten we tijdens de expert class van Two is a crowd-owner Manon Acke een PR-campagne bedenken voor het nieuwe kledingmerk Afriek. Eén van de voorstellen was om dit met Kerstmis te lanceren maar dit raadde zij af omdat mensen al snel de link met liefdadigheid zouden leggen.

Kortom, elke kans om het woord te krijgen in de pers is goud waard dus het is aan een PR-specialist of woordvoerder om journalisten warm te maken voor jouw boodschap en vervolgens te zorgen dat jouw bedrijf of organisatie positief in beeld komt.






(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *