In het weekend had ik een discussie met een vriendin over de videoclip van Lil Nas X, MONTERO. Ja, die ene videoclip waarin hij via een danspaal in de hel valt om daarna de duivel een lapdance te geven. Mijn vriendin en ik waren het met elkaar eens dat de zanger van schandalen houdt en ook weet hoe hij ze moet gebruiken om persaandacht te krijgen. Lil Nas X heeft in ieder geval de afgelopen maanden het grootste marketingplan bedacht, om zijn nieuwe album te promoten. Hij en zijn PR-team zijn er zonder twijfel in geslaagd en hebben waarschijnlijk hun eigen verwachtingen overtroffen.

MUZIEK PUBLIC RELATIONS

Muziek is een fantastische middel dat mensen allerlei emoties kan laten voelen. Maar hoe getalenteerd een artiest ook mag zijn, als mensen niet weten welke muziek ze produceren, kan hun werk zinloos lijken. Muziek PR omvat een promotionele campagnestrategie om bij het publiek, de media en platenmaatschappijen interesse te wekken voor een muzikant. Met een succesvolle muziek PR-campagne; interviews, album, live shows en andere promotionele inspanningen blijft de artiest in de spotlight.

PR-KANALEN

Promotie is niet alleen op de radio komen, het gaat erom een artiest op alle mogelijke manieren onder de aandacht van de mensen te brengen. Goede muziek PR wordt uitgevoerd door gebruik te maken van een gedetailleerde campagne met een aanvalsplan. Het doel van het spel is om zo veel mogelijk aandacht in de pers te krijgen, om daarna elk deel van de aandacht die de artiest heeft bereikt vast te leggen. Goede muziek PR-mediakanalen zijn:

  • Gedrukte media
  • Social media
  • Televisie
  • Radio
  • Online kranten/tijdschriften
  • Blogs

Lil Nas X baby shower.JPEG
Lil Nas X babyshower

WEES HET GESPREK VAN IEDEREEN

Think out of the box en breng niet alleen standaardberichten uit om de pers op de hoogte te brengen van een nieuwe single of album. Zoek daarentegen naar andere mogelijkheden om de artiest bekend te maken. Het is de bedoeling dat de campagne knalt. Blijf op de hoogte van het nieuws en wees creatief in de aanpak van de artiest persoonlijke PR.


We hebben gezien dat Lil Nas X niet bang is om op te vallen, zowel in zijn muziek als in zijn marketingstrategieën. Hij doet wat nog nooit eerder is gedaan, want corrigeer me als ik het mis heb, maar ik denk niet dat een andere mannelijke zanger heeft gedaan alsof hij zwanger was om zijn nieuwe album te promoten.

BRANDING

Zodra een artiest besluit een carrière in de muziekindustrie te beginnen, wordt hij een merk en moet de artiest zijn merk en boodschap altijd in samenhang zijn. Bijvoorbeeld Lil Nas X staat bekend als seksueel provocerend en dat zien we ook terug in zijn videoclips en liveoptredens.

Lil Nas X optreden op de VMA

LIL NAS X PROVED THEM ALL WRONG

Vaak associëren artiesten negatieve reacties met een mislukking, maar voor Lil Nas X zijn negatieve reacties gelijkaardig aan positieve resultaten. Op de release dag van MONTERO had hij al 10 freaking miljoen views. Ik denk ook dat het ligt aan de aankondiging dat hij in samenwerking met Nike ‘Satan Shoes’ op de markt ging brengen.
Laten we eerlijk zijn, of we hem mogen of niet, Lil Nas X heeft een sterke PR -en marketingteam. Nu is het tijd om naar zijn album te luisteren en laat mij daarna maar weten wat jullie ervan vinden.😉

À bientôt!

Theodora Mbiye M. – Studente PR


PS. Voor meer leuke topics aarzel dan niet https://r0661516.wixsite.com/theodorambiye te bezoeken.

(Visited 11 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *