Positief in de krant komen is toch tof hé. Misschien niet zo eenvoudig als je niet weet hoe eraan te beginnen. Ik heb voor jou elf tips opgelijst die jou moeten wapenen in de strijd om media-aandacht. Hoe je de aandacht van journalisten vestigt op jouw verhalen is niet langer geheim voor jou. Lees het hieronder. Vooruit.

Be there
Voicemail. Vervelend. Vervelend voor een journalist. Vooral wanneer hij net jouw persbericht dat extra beetje aandacht wilde geven. Journalisten houden van reacties, maar dan moet je er op de cruciale momenten wel zijn als ze je nodig hebben. Houd daarom altijd je mailbox in het oog en je gsm op zak (en liefst niet op stil).


Antwoord snel
Stel dat je toch eens een oproep van een journalist gemist hebt, aarzel dan niet om hem alsnog terug te bellen; ze zullen nog steeds blij zijn om je oproep te beantwoorden. Doe dit wel zo snel mogelijk. Tijd is kostbaar op een redactie. Laattijdige of helemaal geen antwoorden missen ze daar als kiespijn.

Zorg voor nieuwswaarde
“Ja, maar dat is toch kei goed wat wij nu gedaan hebben?” Neen. Is het wel nieuwswaardig? Je mag jezelf als organisatie best een schouderklopje geven voor elke prestatie die je verwezenlijkt. Doe gerust. Weet wel dat een redactie niet per se even wild wordt van wat er gebeurd is binnen je organisatie. Als Debby van het onthaal eens een volledige week niet te laat op het werk is aangekomen is dat zeer knap van Debby, maar daar ligt verder niemand wakker van. Ja, ik overdrijf. Ik wil maar zeggen dat als je met iets naar buiten komt, zorg dan dat het nieuwswaarde heeft.


Niet te commercieel astemblieft
Journalisten hebben de gave om plat commercieel geklets te doorzien. Zeer jammer voor zij die toch een poging wagen en toch maar niet hun nieuwste product gratis in de krant zien verschijnen. Ik weet het; centjes verdienen is leuk, maar doe op z’n minst alsof je niet zomaar de mensen het geld uit hun zakken wilt kloppen. Kleed het een beetje aan. Kom met een straf verhaal. Misschien lukt het zo wel.

extra tip: er zijn journalisten die misschien ietwat gevoeliger zijn voor ‘sturing’, laat ons zeggen. Maar je bent beter af wanneer je het niet doet.


Wees volledig
Niets zo vervelend als onvolledige informatie. Niet leuk voor de journalist, niet leuk voor jou. Dan wordt er onnodig heen en weer gebeld terwijl dit eigenlijk vermeden kan worden. Ook slordigheden vermijd je best. Wees volledig en houd journalisten tevree. Bespaart je ook werk achteraf.


Help een handje
Journalisten staan onder een enorme tijdsdruk. Je wilt niet weten hoeveel mails en persberichten ze op een dag binnen krijgen. Denk vooruit en help een handje door je persberichten zodanig op te stellen zodat een journalist, zonder belachelijk veel aanpassen, het bericht kan overnemen. Zo bespaar je hen tijd en willen zij misschien ook wel eens wat moeite doen voor jou.


Weet waarover je spreekt
Beschikbaar zijn voor vragen is één ding. Weten waarover je spreekt is uiteraard ook een must. Journalisten zitten zelf ook met de handen in het haar wanneer je hen niet de juiste en nodige informatie kan verschaffen. Bijzonder ergerlijk dit.


Geef de journalist tijd
Tijdsdruk is er zeker op een redactie. Geef die arme nieuwsmakers dan ook de kans en een beetje tijd om jouw persbericht door te nemen. Bel hen niet meteen op om te vragen of ze wat kunnen met je persbericht. Een journalist opjagen is nefast als je een goede relatie wilt opbouwen. Doe even rustig, ja?


Journalisten en deadlines
Deadlines. Ik krijg zelf al rillingen als ik het woord lees. Ook journalisten hebben hiermee te maken. Als je een journalist al opbelt, dan time je dit beter goed. Net voor de deadline bellen lijkt me geen strak plan. Hun bloeddruk schiet zo de hoogte in wanneer er net voor de deadline cruciale elementen in het artikel zouden veranderen. Niet doen dus.


Weet hoe de pers functioneert
Een gezonde basiskennis van hoe de pers werkt is geen luxe. Redactievergaderingen vinden meermaals plaats op een dag. Jouw deadlines zijn niet dezelfde als die van journalisten. Weet ook dat journalisten niet alleen beslissen over wat er al dan niet in de krant komt. Ze zijn slechts een schakel in het hele newsmaking proces.


Lieg nooit
Last but not least. Werkelijk een gouden tip: lieg nooit. Als het uitkomt kan dat je de das voor goed omdoen en krijg je een slechte naam op een redactie. Die free publicity kan jij missen als kiespijn.

Dit was mijn favoriete blog. Meer lezen van mij? Bezoek zeker eens mijn volledige blog via https://r0741117.wixsite.com/tegenspraak

(Visited 19 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *